20. syyskuuta 2007

Kiintiöitä ja supistuksia...

Tämän päivän kuuma aihe kaikilla opettajaksi opiskelevilla oululaisilla on tietysti Opettajankoulutus 2020 -työryhmän tekemä esitys vähentää Pohjois- ja Itä-Suomesta opettajakoulutuspaikkoja ja siirtää ne etelään. Itsekin kävin tutustumassa kyseiseen esitykseen, ja kaksijakoiset tunteet siitä jäi.

Meillä on Oulun yliopistossa totuttu siihen, että rahat on aina loppu ja koko ajan pitää pelätä että mitä lähtee seuraavana. Nyt on lähtemässä musiikin opinnot. Jos työryhmän esitys tässä kohtaa menee läpi, koulutetaan tulevaisuuden kaikki musiikinopettajat Sibelius Akatemiassa. Se saattaa hyvinkin olla pohjoisen Suomen korkeatasoisen musiikinopetuksen loppu, sillä kynnys etelään muuttoon on korkeampi kuin Ouluun tulo. Muutenkin sisäänpääsyvaatimukset hyppäisi ihan kattoon, eikä se palvelisi musiikin aineopettajaksi haluavia vaan oman yksilösoittimensa virtuaalimaisesti hallitsevia muusikoita, joita oman toimenkuvan laajentaminen kiinnostaa, ei opettajan työ.

Mielenkiintoinen oli työryhmän esitys maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kiintiöstä opettajakoulutukseen. Monikulttuurisuus on todellakin tervetullutta Suomen opettajanhuoneisiin mutta ovatko tällaiset kiintiöt todellakin ainoa keino saada alalle maahanmuuttajataustaisia henkilöitä? Sukupuolikiintiöt on menneen ajan juttu opettajankoulutuksessa, eikä niitä tuoda tasa-arvon nimessä takasin vaikka miesopettajia alalle lisää haluttaisiinkin. Onko siis oikea tie laittaa kiintiö maahanmuuttajaopiskelijoille? Opiskelijoiden tasa-arvoa se ei ainakaan olisi. Koska tällainen kiintiö sitten lääkäreille/sairaanhoitajille ym.? Ei taitaisi mennä siellä läpi.

Toisaalta opettajia on syytä kouluttaa siellä missä työpaikat ovat. Oulun alueella tuntuu töitä olevan vähän, ja viime keväänä auki olleita virkoja (n.44kpl) haki tuhansia opettajia. Etelässä taas n. 15% sijaisopettajista on epäpäteviä. Eli työ ja tarjonta ei kohtaa. Opettajia taidetaan kouluttaa kokonaisuudessaan liikaa tällä hetkellä, ja siksi ihmetyttääkin Oulun yliopistoon tänä vuonna varta vasten perustettu linja, jolla aineopettajat pikapikaa pätevöitetään luokanopettajiksi. Eikö tasavertaisuuden nimissä myös luokaopettajille pitäisi avata kanava lehtorin pätevyyteen vain n.40 opintoviikon opinnoilla aineesta? Tai vaikka pitäisi opiskella kaikki syventävät 70 ov niin silti sitäkautta pitäisi voida pätevöityä lehtoriksi asti. Ei tällaiset toimenpiteet ainakaan opettajatyöttömyyttä Oulun alueella ratkaise.

Työryhmän esitys on luettavissa osoitteessa:
http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2007/09/Opettajankoulutus_2020.html?lang=fi

Ei kommentteja: